Twee erfgenamen van de Duitse sandalenmaker Birkenstock hebben na de beursgang van het bedrijf een gezamenlijk vermogen van ruim 3 miljard euro, meldt persbureau Bloomberg.

Birkenstock ging woensdag in de Verenigde Staten naar de beurs. Daarbij sloot het aandeel op de eerste handelsdag in New York 13 procent onder de introductiekoers. Het bijna 250 jaar oude bedrijf staat onder de ticker “BIRK” genoteerd op de New York Stock Exchange.

Ondanks de zwakke eerste handelsdag hebben de broers Alex en Christian Birkenstock geen reden tot klagen, want ze verdienden eerder al flink aan de verkoop van een deel van hun belang in de sandalenmaker.

De broers gingen in de jaren ’80 al als tieners aan de slag bij het familiebedrijf met wortels die teruggaan tot het 1774. Later kregen ze gezelschap van hun oudere broer Stephan.

In 2002 trad hun vader Karl Birkenstock terug uit de bedrijfsleiding en droeg hij het bestuur over aan Alex en Christian. Zo'n tien jaar later gaf de familie Birkenstock de controle over het bedrijf op. Het bedrijf werd een naamloze vennootschap en er werden ook bestuurders van buitenaf aangesteld. Stephan, de oudste van de drie broers, verkocht zijn aandelen.

Alex en Christian Birkenstock gaven in 2021 hun meerderheidsbelang op en verkochten een deel van hun aandelen aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij L Catterton, maar behielden wel een minderheidsbelang. Het bedrijf werd toen omgerekend op bijna 5 miljard euro waard gewaardeerd.

De broers hielden in 2021 naar schatting ruim 3 miljard euro over aan de verkoop van een deel van hun aandelenbelang, volgens Bloomberg. Ze zijn dus maar beperkt afhankelijk van het succes van Birkenstock op de beurs, met het kleinere belang dat ze nog in het bedrijf hebben.

Investeringsmaatschappij L Catterton wordt gesteund door het luxe concern LVMH van de Franse miljardair Bernard Arnault. In oktober stelde Birkenstock zijn zoon, Alexandre Arnault, aan in de raad van bestuur van het bedrijf.

Kendall Jenner maakte de sandalen cool, terwijl 'Barbie' er de spot mee dreef

Birkenstock zegt in 2022 zo'n 30 miljoen paar sandalen te hebben verkocht en had een omzet van 1,2 miljard euro. In het belastingjaar 2022 bestond 38 procent van de omzet uit directe verkopen aan klanten, terwijl dat in belastingjaar 2018 nog slechts 18 procent was. Die stijging is vooral veroorzaakt door de sterke groei van de online-verkopen. Het bedrijf heeft zo'n 45 winkels, waarvan meer dan de helft in Duitsland.

In het prospectus voor de beursgang staat dat 72 procent van de klanten vrouw is, meer dan de helft van de omzet uit de Noord- en Zuid-Amerika komt en meer dan een derde uit Europa. Babyboomers, millennials en Gen X vormden elk zo'n 30 procent van de klanten, terwijl slechts 12 procent van de klanten tot Gen Z behoort.=

Een Birkenstock-sandaal in de kaskraker 'Barbie'. Foto: Warner Bros.

Het Duitse orthopedische merk werd lang uitgelachen om de "lelijke" schoenen die het produceerde, maar is in de afgelopen jaren een statussymbool geworden.

Beroemdheden als Kendall Jenner en YouTuber Emma Chamberlain droegen de Boston van ruim 150 euro, die daarna uitverkocht raakte. De sandalen waren ook te zien in de kaskraker 'Barbie', waar ze symbool stonden voor de wereld buiten Barbieland.

LEES OOK: ChatGPT-maker OpenAI wil niet naar de beurs – CEO Sam Altman wil de vrijheid houden om ‘heel rare’ beslissingen te nemen